Filmy

EDWIN BRIENE FILMS

Terrorama !

Holandia, 2001, 103 minuty, język: niemiecki, napisy: polskie.

Kontrowersyjny filmowy debiut Brienera opowiada historie porwania prezentera telewizyjnego. Reżyser poprzez metaforę terroryzmu, polemizuje z podstawowymi wartościami moralnymi oraz normami społecznymi charakterystycznymi dla zachodniej cywilizacji. Podczas improwizowanego programu telewizyjnego, terroryści konfrontują się z Dongenem. Poprzez serię  brutalnych ekscesów i ekstremalnych zachowań seksualnych, porywacze budzą w nim skrajne emocje i wywołują najczarniejsze z myśli.

Nagroda Specjalna Jury Melbourne Underground Film Festival 2002.

Nagroda za Najlepszą Rolę Pierwszoplanową dla Esther Eva Verkaaik na Toronto Independent Film Festival 2002.

Both Ends Burning

Holandia, 2004, 82 minuty, czarno-biały, język: holenderski. napisy: polskie.

Raina (Verkaaik) wplątuje się w romans z torturowanym Nickiem (Klever). Nieodparta chęć do rozmaitych ekscesów stanowi kręgosłup ich związku. Z kolei Isabelle (Dorrepaal) tkwi w pozbawionym namiętności małżeństwie. Obie kobiety spotykają się w kościele i nawiązują bliską relację. Na początku jest to relacja bardzo czuła, ale kończy się agresją, która niszczy wszelkie złudzenie zrozumienia i wsparcia ze strony drugiej osoby.

Pierwsza samodzielna produkcja Brienena jest utrzymana w atmosferze przypominającej francuskie kino lat siedemdziesiątych, jednak znajdziemy tam również mrożące krew momenty, przywołujące na myśl Carrie i Wstręt.

Last performance

Holandia, 2006. 78 minut, kolor. Język: angielski, napisy: polskie.

Last Performance opowiada historię europejskiej aktorki Julii (Eva Dorrepaal), która przeniosła się do Nowego Jorku z nadzieją na wielką karierę i sławę. Rozpoczyna pracę przy awangardowej sztuce reżyserowanej przez ekscentryczną Magdę (Esther Eva Verkaaik). Scenicznym partnerem Julii jest Cooper (Tomas Spencer), pozostający w toksycznym związku z seksualnie sfrustrowanym Tomem (Vincent Bagnall). Tom, nie mogąc zaakceptować swojej orientacji wykorzystuje Julię do erotycznych eksperymentów. Cooper, napędzany zazdrością, szuka zemsty a jego działania uruchamiają niepowstrzymaną falę nieszczęść i prowadzą do rozpadu zespołu. Wkrótce fikcja zaczyna mieszać się z rzeczywistością a Julia przyczynia się do własnego upadku.

Last Performance jest inspirowany nowojorską awangardową i undergroundową sceną wczesnych lat osiemdziesiątych. Reżyser przemyca do swojego filmu ducha największych ikon tamtych czasów, takich jak Andy Warhol, Debbie Harry, Yoko Ono, Laurie Anderson, Klaus Nomi, Lydia Lunch czy Diamanda Galas. Światowa premiera miała miejsce na Dutch Film Festival w Utrechcie w 2006 roku.

Edwin Brienen jest określany jako następca Rainera Wernera Fassbindera i Johna Watersa. Poprzez  Last Performance, wykreował świat awangardy, pompatycznego teatru w połączeniu z ciemną stroną egzystencji. W Berlinie Brienen stał się postacią kultową, artystą-bohaterem, ponieważ bez żadnej pomocy finansowej z funduszy filmowych dostarcza nam film za filmem, wszystkie prawdziwie oparte na jego wizji artystycznej.

Viva Europa!

Niemcy, 2009. 82 minuty, kolor, język: niemiecki, napisy: polskie.

Akcja filmu rozgrywa się dwadzieścia lat po wydarzeniach z 9 listopada 1989 r., czyli po upadku muru berlińskiego. Klaun Jonathan (Godehard Giese) traci pracę w cyrku. Spotyka Olgę (Agnieszka Rozenbajgier), polską prostytutkę uciekającą przed swoimi stręczycielami. Spędzają razem noc w hotelowym pokoju i w długiej rozmowie podsumowują dwadzieścia lat europejskiej jedności. Kiedy dochodzi do konfrontacji Olgi z jej prześladowcami, oboje poznają ciemną stronę „nowej Europy”.

God 

Niemcy, 2016, 75 minut, język: angielski

Ostatnie dzieło Edwina Brienena jest zaliczane do gatunku dramat/thriller. Film opowiada historię, której nadrzędnym wątkiem jest aktualna sytuacja polityczna w Europie oraz utrata duchowości. Bohaterką filmu jest Alicja (Eva Dorreppal), której chłopak Engelbert (Olaf Savage) jest ścigany przez skorumpowany reżim polityczny po wycieku tajnych dokumentów rządowych. Kobieta uwikłana w sieć intryg i gróźb konfrontuje się z zakonnicą (aktora filmów Kieslowskiego Dulcie Smar), która ukazuje jej  duchową drogę wyjścia.